Voorbeeld 1
Lokale aanwezigheid en brede services zijn altijd goed. Maar wat hebben bedrijven er nou concreet aan dat Spruit Aandrijftechniek daarbij onafhankelijk advies geeft? Spruit licht het toe met een aantal voorbeelden: “Een bedrijf in de staalindustrie gebruikte bepaalde koppelingen van merk X en moest die om de drie maanden vervangen. Wij kenden een product van merk Y dat beter geschikt zou zijn voor zijn situatie. We stelden een vervanging voor en inmiddels is er nog maar jaarlijks onderhoud nodig. Dat scheelt enorm veel downtime in een branche waarin elke minuut telt.”
Voorbeeld 2
Het volgende voorbeeld zit in de food-hoek. “In Zeeland ontdekten we bij een mosselbedrijf dat ze verkeerde lagers gebruikten. Dit bedrijf moest na ieder seizoen de hele machine uit elkaar halen en alle draaiende delen vervangen. Wat bleek: het specifieke type lager was niet bestand tegen zout water. Wij adviseerden foodgrade lagers van een ander merk, een waterdicht systeem. De machine hoeft nu nooit meer uit elkaar gehaald te worden.”
Doe maar SKF
Voorbeelden zijn er genoeg, maar toch merkt Spruit dat er vaak nog merkspecifieke aanvragen binnenkomen. “Vaak staat in de specs van een bedrijf voorgeschreven dat onderdelen bijvoorbeeld van het merk SKF moet zijn. SKF is wereldwijd een van de topleveranciers, een heel belangrijke speler, dus daar vertrouwen mensen op. Wij doen er ook veel zaken mee. Maar soms past een onderdeel van een ander merk toch beter bij de situatie. Je ziet dan dat inkopers van bedrijven het lastig vinden om die beslissing te nemen.”
Spruit begrijpt dat ook wel. “Als er iets mis zou gaan en jij hebt niet het voorgeschrevene besteld, dan komen ze bij jou aankloppen. Maar aan de andere kant: als het straks veel beter gaat, en die kans is met ons advies groot, dan ben jij wel degene die die verbetering geïnitieerd heeft. Wij helpen de drempel graag te verlagen door de mogelijkheden op locatie te komen presenteren.”