Onafhankelijk advies in aandrijftechniek

Home Onafhankelijk advies in aandrijftechniek

Voor je aandrijftechniek kies je wat je al jaren gebruikt en wat jouw leverancier je adviseert. Waarom niet? Nou, misschien omdat het efficiënter kan. Maar daar kom je pas achter als je onafhankelijk advies krijgt. Krijg jij dat? Die vraag beantwoordt Pieter van Wijnsberg van Spruit Aandrijftechniek graag voor je: “Meestal niet. De meeste leveranciers zijn merkgebonden, dus zullen altijd producten adviseren van dat merk. Maar soms is een product van een concurrent beter. De kans om daarvan te profiteren, lopen velen mis.”

Dealer van meerdere merken

Het laat zich al raden: Spruit Aandrijftechniek is wel een onafhankelijk leverancier. “En dat is echt uniek in onze branche. Wij werken met alle grote merken samen en kunnen daardoor onafhankelijk advies geven aan onze klanten. Voor de merken zelf is het ook vrij uniek om op deze manier samen te werken. Maar dankzij onze grootte lukt het ons wel.”

Axel Johnson International

Met die grootte doelt Spruit op het moederbedrijf Axel Johnson International, waar Spruit Aandrijftechniek sinds 2014 onderdeel van is. “Ik zeg altijd: we hebben de charme van een familiebedrijf en de back-up van een multinational. Onder Axel Johnson vallen namelijk zo’n 1.500 bedrijven, waarvan ongeveer 35 bedrijven in aandrijftechniek. De omzet van de totale groep bedraagt dertien miljard euro, dus we zijn een grote speler. Als Spruit hebben we een zelfstandige bedrijfsvoering, maar we profiteren wel van de kracht van het netwerk.”

Sterk netwerk

Dat uit zich niet alleen in grote mate van merkonafhankelijkheid, maar ook in lokale aanwezigheid. “Via onze zusterbedrijven hebben we een sterk netwerk in Europa en ook nog vestigingen daarbuiten. Dat levert grote voordelen op, bijvoorbeeld voor de maritieme sector. Waar een schip ook ligt, wij zijn dichtbij en kunnen snel service en onderdelen leveren.”

Ook in Nederland werkt Spruit aan zijn netwerk. “In 2017 namen we AHD Aandrijftechniek over, in 2023 Kurvers ADS in Panningen, Limburg en zeer recent nog WPE Aandrijftechniek & Onderhoud in Vlaardingen. Zo willen we in iedere windrichting een vestiging hebben, straks ook in de Achterhoek en rondom Appingedam. Allemaal omdat we lokale aanwezigheid belangrijk vinden in de service naar onze klanten.”

Die klanten zijn deels actief in de maritieme sector en grotendeels in de industrie. “Van oudsher kent de maritieme sector ons vooral van lagertechniek, met name op projectbasis. De industrie weet ons vooral te vinden voor revisie aan tandwielkasten en industriële remmen. Maar natuurlijk kunnen we alle services aan alle branches bieden.”

Spruit-Pieter-van-Wijnsberge.jpg

Voorbeeld 1
Lokale aanwezigheid en brede services zijn altijd goed. Maar wat hebben bedrijven er nou concreet aan dat Spruit Aandrijftechniek daarbij onafhankelijk advies geeft? Spruit licht het toe met een aantal voorbeelden: “Een bedrijf in de staalindustrie gebruikte bepaalde koppelingen van merk X en moest die om de drie maanden vervangen. Wij kenden een product van merk Y dat beter geschikt zou zijn voor zijn situatie. We stelden een vervanging voor en inmiddels is er nog maar jaarlijks onderhoud nodig. Dat scheelt enorm veel downtime in een branche waarin elke minuut telt.”

Voorbeeld 2
Het volgende voorbeeld zit in de food-hoek. “In Zeeland ontdekten we bij een mosselbedrijf dat ze verkeerde lagers gebruikten. Dit bedrijf moest na ieder seizoen de hele machine uit elkaar halen en alle draaiende delen vervangen. Wat bleek: het specifieke type lager was niet bestand tegen zout water. Wij adviseerden foodgrade lagers van een ander merk, een waterdicht systeem. De machine hoeft nu nooit meer uit elkaar gehaald te worden.”

Doe maar SKF
Voorbeelden zijn er genoeg, maar toch merkt Spruit dat er vaak nog merkspecifieke aanvragen binnenkomen. “Vaak staat in de specs van een bedrijf voorgeschreven dat onderdelen bijvoorbeeld van het merk SKF moet zijn. SKF is wereldwijd een van de topleveranciers, een heel belangrijke speler, dus daar vertrouwen mensen op. Wij doen er ook veel zaken mee. Maar soms past een onderdeel van een ander merk toch beter bij de situatie. Je ziet dan dat inkopers van bedrijven het lastig vinden om die beslissing te nemen.”

Spruit begrijpt dat ook wel. “Als er iets mis zou gaan en jij hebt niet het voorgeschrevene besteld, dan komen ze bij jou aankloppen. Maar aan de andere kant: als het straks veel beter gaat, en die kans is met ons advies groot, dan ben jij wel degene die die verbetering geïnitieerd heeft. Wij helpen de drempel graag te verlagen door de mogelijkheden op locatie te komen presenteren.”

Spread-Maintenance-Next.jpg

Aanmelden voor de nieuwsbrief?

wilt u alle updates en nieuwtjes krijgen meld u uw dan hieronder aan